"A vállalati kultúra
mindennél fontosabb"
Mi tapasztalható a gyakorlatban, ha a cégkultúra nem megfelelő?
- A munkatársak nem tudnak együtt dolgozni. A problémáikon csak összevesznek, nem fogadják el a kritikát.
- Nem tudják hatékonyan megbeszélni a problémákat, feladatokat. A probléma mindig a másik miatt van.
- Kerülik egymást.
- Ha beszélnek a cég dolgairól sosem mondják: “mi”, csak azt, hogy ők, a cég.
- A megbeszéléseken nem akarnak részt venni, nem figyelnek oda, telefont, laptopot nyomkodják.
- Nem végzik el a felvállalt feladatokat a megígért határidőre.
- A megegyezésekről később kiderül, hogy nem is úgy értették.
- Szinte mindig van egy-két “mérgező munkatárs”.
Óriási veszélyt jelentenek a “mérgező” munkatársak, akik eleve negatív hozzáállásukkal, nem lojális, széthúzó, romboló magatartásukkal nagyon rossz példát mutatnak. Ha ilyen ember van a szervezetben, akkor még a jól teljesítők munkahelyen töltött idejét is megkeserítik, ezáltal a teljesítményüket jelentősen csökkentik.
Legtöbbször a becsületes, jól teljesítő kollégák inkább felmondanak, csak ne kelljen “mérgező” munkatársakkal együtt dolgozniuk.
Mi a jól kialakított cégkultúra haszna?
A rossz vállalati kultúra kialakulhat:
- a helytelen vezetői példamutatás miatt.
- ha nincs pontosan meghatározva kinek mi a feladata és azt hogyan kell elvégeznie.
- ha az “erős emberek” a maguk igényei szerint alakítják az elvárásokat.
- ha nincsenek ellenőrző rendszerek.
- ha nincs, vagy következetlen a számonkérés.
- ha a vezetők gyakran változtatják elvárásaikat.
A vállalati kultúra azoknak a kimondott vagy hallgatólagos viselkedési formáknak és szokásoknak az összessége, ahogyan a munkatársak a munkát elvégzik és ahogyan elvárják egymástól a feladatok elvégzését.
A vállalati kultúrát a felettesek és a munkatársak példamutatása alapján tanulják meg az új kollégák. Ha nem foglalkozunk a cégkultúra fejlesztésével, javításával, akkor a leggyengébben teljesítő munkatárs színvonalára, szokásaira süllyed le a legtöbb kolléga teljesítménye.
Ha senki nem kontrollálja, hogyha egy munkatárs rosszul teljesít, hanyag, megbízhatatlan, nem lojális, lóg, akkor a többiek is hasonlóan fognak teljesíteni. Miért is teljesítenének jobban, ha a másiknak lehet rosszul is?
A vezetőket ki kéri számon?
Vállaljuk a a cégkultúra megváltoztatását, fejlesztését.
Feltérképezzük a kialakult értékeket, szokásokat, a munkatársak személyes attitűdjét, motivációs tényezőit.
Átvállaljuk a nem megfelelő munkatársak cseréjének terhét.
Miért sokkal-sokkal eredményesebb, ha külső csapat végzi a kultúraváltást?
- Furcsa, de a munkatársak legtöbb esetben sokkal őszintébbek egy teljesen idegennel, mint a saját főnökükkel, vagy olyan munkatárssal, akiről azt gondolják, hogy a cégen belül valamilyen érdeke fűződik a kultúrafejlesztéshez.
- “Külsősként” minden régi beidegződéstől, érdektől, belső erőviszonytól, függőségtől és érzelmi kapcsolódástól mentesen tudjuk a szervezeti kultúrát vizsgálni, fejleszteni
- Munka közben nem pazaroljuk az időt és energiát belső csatározással, konfliktusokkal.
- A teljesítményünk megítélését csak a kultúraváltás sikeressége határozza meg. A részeredményekkel és a próbálkozásokkal nem igazolható a jelenlétünk. Csak a kultúraváltás sikerén dolgozunk.
- A népszerűtlen intézkedések “bélyegét” magunkravesszük.
Hogyan dolgozunk?
- Növeljük a munkatársak bevonását, elköteleződését.
- Segítjük a kultúra mindennapi folyamatos megélést, amelyben mindenki számít és mindenki munkája hozzájárul a cég eredményeihez.
- A megkövesedett rutint változtatjuk meg, ezt követi majd a gondolkodásmód.
- Tiszteleten alapuló, korrekt kommunikációt alakítunk ki.
- Viselkedési formákat és a kultúrát összekapcsoljuk az üzleti célokkal, céges értékekkel.
- Cégre szabott motivációs és teljesítmény értékelő rendszert építünk ki.
- Minden egyes munkatárs munkájának “magasabb célt” mutatunk, amelyet összekapcsolunk a stratégiával, értékekkel, vállalati vízióval.
9+1 féle hozzáállás, ami előrevetíti, hogy a generációváltás/ügyvezetőváltás SIKERTELEN lesz!
1Nincs ebben semmi különös… Ha úgy gondolják, hogy ez a szakasz a cég életében nem egy különleges helyz...
A piacon sikeres innováció nem könnyű
Ha könnyű lenne, mindenkinek mindig sikerülne! A sikeres innovációk sora már nem csak álom, h...