A generációváltás az egyik legkritikusabb
fordulópont egy cég életében
Miért nehéz a generációváltás/vezetőváltás a vállalkozás életében?
Aki sok év alatt, sok nehézség sikeres megoldásán keresztül egymaga felépített egy sikeres vállalkozást, céget, az a vezető/tulajdonos joggal tart attól, hogy biztonsággal átadhatja-e a céget, és az új vezető is képes lesz a régivel nem feltétlen egyező stílussal, módszerekkel, elképzelésekkel is sikeresen működtetni azt hosszú távon.
Szinte kivétel nélkül a régi vezető vezetési stílusa, módszerei, kommunikációs, delegálási képességei, stb. nem azonosak az új vezető ezen kompetenciáival. Emiatt a régi vezető nagyon nehezen tud bizalmat szavazni az új vezető eltérő megoldásainak.
Aki ügyvezetésre vállalkozik általában erős egyéniség és nem akar pusztán „szolgai” végrehajtó lenni, hanem saját értékrendje, tapasztalatai, módszerei alapján akarja a céget vezetni, a nehézségeket megoldani. Ez rengeteg konfliktust szül, amelyek professzionális, gyors és megnyugtató kezelésére ritkán vannak felkészülve a felek.
A régi vezetőnek hosszú évekig tartott kialakítani a sikeres működési módokat. Az új vezetőnek általában rövid idő alatt kell „bizonyítania”, nincs ideje és lehetősége több próbálkozáson keresztül megtalálni az optimális megoldásokat.
A leggyakrabban felmerülő kérdések/kételyek generációváltás/ügyvezetőváltáskor
- A régi vezető tart attól, hogy mit fog csinálni, amikor visszavonul:
- Lesz-e még ráhatása a cég életére?
- Hogyan fog ez zökkenőmentesen lezajlani?
- Milyen beleszólással, súllyal maradhat a cégben?
- Hallgatnak-e majd rá, ha kivonul?
- Lesz-e családi konfliktus, ha családon belül megy az utódlás?
- Megsínyli-e a család a családon belüli vezetőváltást?
- A régi vezető nem biztos abban, kinek adja át a vezetést?
- Családtag? Külső ismerős? Idegen? Belső ember?
- Ha van üzlettárs, ő elfogadja-e a régi vezető gyerekét egyenrangú üzlettársnak, családon belüli utódláskor?
- Ha van üzlettárs, tudnak-e közösen új vezetőt választani és tud-e, illetve akarják-e, hogy egyenrangú legyen az új vezető.
- Csak a felszínen fogadja el egyenrangúnak?
- Hogy tehető az utód egyenrangú partnerré az üzlettárs szemében?
- Hogyan lehet elfogadtatni az új vezetőt (különösen, ha családtag, gyerek) a cég dolgozóival?
- A régi vezető már vissza akar vonulni, de nem látja biztosítottnak az utódlást. A régi vezető/tulajdonos fenntartásai:
- Tart attól, hogy az új vezető vezetése alatt ügyfélvesztés következik be, mert az új máshogy akarja csinálni.
- Tart attól, hogy a bevétel esni fog.
- Az új nem tudja úgy szervezni/vezetni a munkatársakat, ahogy a régi elvárja, és ahogy a régi szerint “jól” dolgoznak a munkatársak/beosztottak.
- Nem úgy bánik majd a cég dolgozóival, ahogy eddig ő tette. Jó-e az a cégnek?
- Az új vezető nem azt csinálja, amit a régi javasol.
- A régi vezető nem bízik az új vezetőjelöltben és a zökkenőmentes vezetőváltási folyamatban, ami a cég/vevők/munkatársak “károsodása” nélkül megtörténhet. A régi vezető kérdései:
- Hogy fog betanulni, úgy, hogy ne csináljon kárt?
- Elég képzett-e, tapasztalt-e, érett-e az új jelölt?
- Ugyanolyan jól fogja vinni a céget, mint a régi vezető?
- A régi vevők megbíznak-e majd benne?
- Tudja-e ugyanúgy kezelni a régi vevőket, mint a régi vezető?
Miért érdemes minket választania a Generációváltás/ügyvezetőváltás támogatásához?
- A régi vezető biztonságba tudhatja a céget a vezetőváltás rögös folyamata során is! Nem kell tartania a meglévő vevőik elvesztésétől, a cég összeomlásától vagy rosszabbul teljesítésétől.
- Biztosítjuk, hogy a lehető leggyorsabban és legkevesebb stresszel menjen végbe a vezetőváltás, úgy, hogy a régi vezető a lehető legnagyobb biztonságban tudja a céget a folyamat egésze során.
- Tervezett, kontrollált folyamatot és szakértők rendelkezésre állását biztosítunk, hogy minden felmerülő problémát időben kezeljünk, amíg még nem okoz kárt.
- Időt és hasznos erőforrást takarítunk meg a vezetőknek.
- A régi és új vezetőnek (és a munkatársaknak) nem kell a mindennapi feladatok közben kitalálni, hogyan menjen az átadás. Az átadás ütemezetten, rendezetten zajlik, a szakértők által már ismert buktatók kikerülésével, időben történő kezelésével.
- Tehermentesítjük a régi és az új vezetőt. Tevékenyen részt veszünk a változásban, nem csak tanácsokat osztogatunk. Ott vagyunk és csináljuk a váltáshoz szükséges teendőket (nem az operatív cégirányítást).
- Gyorsítjuk és támogatjuk az új vezető elfogadását. Például a következő problémás esetekben:
- A kiszemelt utód máshogy akarja csinálni, de a régi vezető nem ért vele egyet.
- A régi vezető családtagjában nem bíznak a munkatársak.
- A régi vezető családtagjában nem bíznak a társtulajdonosok.
- Ha a családon belül történik a vezetőváltás, biztosítjuk, hogy a családi kapcsolatok ne sérüljenek a folyamat során.
Hogyan dolgozunk és miben különbözünk más szakértőktől
9+1 féle hozzáállás, ami előrevetíti, hogy a generációváltás/ügyvezetőváltás SIKERTELEN lesz!
1Nincs ebben semmi különös… Ha úgy gondolják, hogy ez a szakasz a cég életében nem egy különleges helyz...
A piacon sikeres innováció nem könnyű
Ha könnyű lenne, mindenkinek mindig sikerülne! A sikeres innovációk sora már nem csak álom, h...